Dag 15 - Sinharaja Rainforrest - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Familie Roij - WaarBenJij.nu Dag 15 - Sinharaja Rainforrest - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Familie Roij - WaarBenJij.nu

Dag 15 - Sinharaja Rainforrest

Door: Derk

Blijf op de hoogte en volg Familie

26 Juli 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Dag 15 was er ook weer eentje om in te lijsten, zie hier onderstaand onze heftige avonturen van dag 15!

Met een luide geeuw ontwaken wij in onze huisjes, de met golfplaten bekleden penthouses midden in de rimboe. Vrolijk worden wij begroet door een orkest van krekels, ondersteund door vogels die vooral de melodie verzorgen tijdens het ochtendritueel.
Er moet weer gepresteerd worden: immers wacht ons vandaag een 'groene' hike door de jungle met alle bijbehorende spanning!
Niet alleen zijn wij, maar is ook de bediening bereid te presteren: er wacht ons naast een uitgebreid ontbijtbuffet ook een team van 5 man sterk -puur voor onze tafel- dat niet kan wachten ons te voorzien van koffie en thee en versgebakken 'Sri Lankan eggs' (stomtoevallig Derks favoriet).
Eenmaal verzadigd van de dagelijkse dosis fruit en dergelijke energiebronnen worden wij ontvangen door een speciale gids voor tijdens de wandeltocht. We dalen van de bergtop, waar de eco-lodge staat, af naar de jungle met de gids voorop. Nog voordat we tien stappen gezet hebben zijn we alweer 15 planten verder (o.a. citronella, aardbeien, lemongrass, kaneel, buffalo tongue: de naam verklaart de vorm van het blad, en zo kunnen we nog wel even door..). We laten de afdeling 'fruit & spices' achter ons en duiken met een lekker zonnetje de rimboe in.
Uit het niets houdt de gids halt en weet met feilloze 'Hawk-eye zichtscherpte' een kikker van 3 vierkante millimeter te spotten. Van dusdanige precisie likt zelfs Wimbledon haar vingers af!
Enfin, de tocht gaat door en goedgemutst flaneren wij zonder enig pardoes over de gladde wortels en boomstronken die ons tevergeefs proberen op te houden. Weldra naderen we een grote beek, waar in een miniatuurmeertje ook paar guppy's blijkt te zitten, dat het tot een 'fish-spa' maakt. Dat werkt als volgt: steekt uw handen in het water en binnen een luttele 3 seconden zit er een geheel legioen van guppy's dode huidschilfers van uw hand te eten! Ditzelfde kan uiteraard ook met voeten en niet veel later merken we een guppy-aanval aan de linkerflank bij Jan-Anne op, die zijn blanke voeten donkerbruin ziet verkleuren van vissen. Een behoorlijk bijzonder gevoel dat door kietelende werking een bulderende lach opwekt bij ons allemaal!
Door alle vrolijkheid merken we pas op te laat moment dat de zon gewisseld is voor wolken en regen, dus trekken we gauw de jassen aan en vervolgen we de tour. Het glibberen door de lianen en bijbehorende wortels gaat ons nog altijd goed af, de groep blijkt ook na 14 dagen nog steeds in uitmuntende conditionele staat te zijn!
Langs de beek wandelend komen we vervolgens aan bij een waterval, met zulk schoon water dat nog schoner is dan onze waterflesjes uit de winkel. Menige selfies en groepsfoto's worden geschoten en na een tocht van twee en een half uur zijn we weer terug bij de lodge. De beloofde apen en vogels zullen we moeten Googlen, maar die komen vast een volgende keer in Sri Lanka wel weer ;-)!
We danken de gids voor de begeleiding en een uur later zitten we welverdiend clubsandwitches en tonijnbroodjes te verorberen!
De middag trekt iedereen lekker zijn eigen plan (Fleur maakt Derk in met pesten, voorlopige tussenstand rust op 6-3. De livestream kunnen jullie volgen op www.pestendoejezo.nl, Derk huilt ondertussen even verder in z'n servet..). Er wordt gelezen, geslapen, spelletjes worden gespeeld en toch wordt nog even een kleine wandeling door de theevelden gemaakt.
We voelen ons door de dagen heen echte mensen van de wereld, dat echter ook nog wel eens de minpunten van het leven als polyglot blootlegt. Het gebeurt wel eens dat een paar talen met elkaar vermengd raakt in eenzelfde zin. Tijdens het dessert viel Jan-Anne's delicatesse (rambutan gedoopt in chocola) zowaar op de grond. Een ober signaleert de situatie en vraagt aan Jan-Anne of hij graag een nieuwe zou willen hebben. Daarop voorziet Jan-Anne hem uiterst vriendelijk van de volgende repliek: ,,O no joh, it's okay. Thank you!"
De lachspieren worden weer even goed aangeslingerd en al grappend eten we door.

Zo verwend en gewend als we zijn is het avondeten weer erg lekker, sluiten we de avond af met een kaartspelletje en een lekker glas drinken en toasten we op een goede terugreis voor de volgende dag. We verlaten de bergen en gaan jij op naar het strand en de zee!