Van Habarana naar Trincomalee - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Familie Roij - WaarBenJij.nu Van Habarana naar Trincomalee - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Familie Roij - WaarBenJij.nu

Van Habarana naar Trincomalee

Door: Lyke

Blijf op de hoogte en volg Familie

16 Juli 2015 | Sri Lanka, Trincomalee

Van Habarana naar Trincomalee

Vanochtend lekker laat ontbijtje in ons mooie hotel. Daarna lekker gechilled aan het zwembad en ons voorbereid op een semi relax day. Om 12 uur vertrokken richting kust, daar hebben we drie relax dagen ingepland. We zijn benieuwd waar onze gids ons dit keer naar toe brengt voor de lunch , onze lunch ervaring gisteren zal , denk ik, niet snel overtroffen worden. Tusha heeft ons al diverse woorden in het srilankaans geleerd zoals Ayobuwana ( long life ) en isthuthi ( dank je wel) Vandaag is daar het woord Hondai bijgekomen hetgeen goed betekent.

De lokatie van onze lunch lag aan een meer op weg naar de oostkust; het was jammer dat het drie kwartier duurde voordat ze onze drankjes bereid hadden. Het eten was lekker maar veel te veel. Na een uur rijden ( Tusha heeft ons ondertussen van alles over de astrologie bijgebracht) arriveerden wij in Trincomalee, een havenstad aan de oostkust. Hier werd in 1623 Fort Frederick , het grootste Nederlandse fort van Sri Lanka, gebouwd door de Portugezen. In 1639 werd het fort veroverd door de Nederlanders. Zij hebben het fort compleet herbouwd. Op dit moment worden delen van het fort nog steeds gebruikt door de Srilankaanse marine.
Van hieruit reden we door naar de Koneswaram tempel . Ook nu weer schouders en knieën bedekt ( lekker warm). De Hindoe tempel, ter ere van de god Shiva, heeft een oude historie. De plek werd 2400 jaar gebruikt voor verering. De originele tempel werd in 1623 vernietigd door de Portugezen voor de bouw van Fort Frederick. In 1952 werd de tempel, vanwege het religieuze belang herbouwd. Hij is in heel veel felle kleuren beschilderd en voorzien van vele afbeeldingen. Op weg naar de bus een king coconut letterlijk een kopje kleiner gemaakt en verse mango met een zout-Chili dip gesnackt , mmmm.
Ons volgende hotel zou volgens onze gids erg mooi maar ook erg prijzig zijn en daarom adviseerde hij ons wat bier en frisdrank in te slaan bij de lokale supermarkt. Zo gezegd , zo gedaan. Met 10 blikjes op zoek naar de ATM want het contante geld was al aardig geslonken . Na een zoektocht een " echte" bank gevonden , maar bij de opdracht van 50000 Roepies weigerde de atm . Wat bleek? Het bedrag was ver boven het maximum, nou ja dan maar wat minder... Gerard kreeg alleen briefjes van 1000 roepies ( 7€) en leek wel miljonair ( foto). Nu waren we toch wel erg benieuwd naar ons nieuwe plekkie voor de komende vier nachten. Tusha had niets teveel gezegd; Jungle beach resort is echt een sprookje. Een grote jungle tuin met huisjes ( de hotel kamers) , een pool en een open restaurant . Alles met hout en planten ,een heel idyllisch plekje. De oudjes kregen een upgrade : een huisje direct aan het strand. Wauw. Na een frisse duik in het zwembad en lekker douchen in de buiten douche s avonds voortreffelijk gegeten en ... op tijd naar ons bedje.

• 16 Juli 2015 - 18:58

Fransien:

Wat is dit toch een leuke manier om jullie activiteiten te volgen!
    Die fietstocht...ik ben benieuwd naar fietspaden?
    Warme groeten uit Sete, France, Fransien

• 16 Juli 2015 - 19:49

Lyke:

Van fietspaden is natuurlijk geen sprake maar het fietsen was wel heel leuk!

• 16 Juli 2015 - 19:49

Lyke:

Van fietspaden is natuurlijk geen sprake maar het fietsen was wel heel leuk!