Dag 13 en 14 - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Familie Roij - WaarBenJij.nu Dag 13 en 14 - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Familie Roij - WaarBenJij.nu

Dag 13 en 14

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Familie

25 Juli 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Dag 13

Aangezien de meeste dieren vroeg opstaan gingen wij om 5.00 uit de veren om een half uurtje later in 2 jeeps te klimmen op weg naar het Yala National Park voor een game drive. Met onze camera's in de aanslag hobbelden we over de zandwegen op zoek naar vogels, apen, olifanten en met een beetje geluk een luipaard.
Bij de eerste meertjes zagen we reeds pelikanen, waterbuffels, prachtige vogels en kleinere krokodillen. Die laatste eten vooral vis werd ons verzekerd, wel een geruststelling want er zaten nogal wat krokodillen in de pool voor ons hotel.
Opeens troffen we enkele jeeps aan en er gingen geruchten rond dat er een luipaard was gespot, en plotseling kwam deze uit de Bush gelopen en passeerde onze jeep. Een buitenkans voor enkele mooie foto's van dit prachtige dier waarvan er nog enkele honderden in Sri Lanka leven.
Voor de meegenomen lunch reden we naar het strand, direct aan het park. Onze driver was de held onder zijn collega's want een luipaard spotten is de hoofdprijs.
Later kwamen we nog een groep olifanten tegen met jongen die bezig waren hun eindeloze honger te stillen. Je zal maar 10 uur per dag moeten eten !
In de middag was het dutten en relaxen aan het zwembad en tijd om lekker te lezen, ofwel chillen volgens de moderne variant.
Na het lekkere buffet was de pap op en werden we onder begeleiding van een bewaker naar onze lodge gebracht, je zal tenslotte maar een luipaard tegenkomen op een onverwacht moment!.

Dag 14

Na een lekker ontbijtje verlieten we de bush op weg naar Singharaja Forest Reserve, een tropisch regenwoud in het zuiden van Sri Lanka.
Onderweg in een dorpje namen we een Sri Lankaanse lunch bij een eenvoudig eettentje zoals er zo velen hier zijn. De gevulde crêpe smaakte heerlijk waarbij enig bluswater wel van pas kwam.
Volgens onze gids zouden we laatste 10 km afleggen met kleine busjes maar tot onze verbazing bleek de chauffeur toch de berg op te rijden. De weg werd allengs smaller en steiler en vele haarspeldbochten volgden. De busboy moest af en toe uitstappen om te kijken of het wel paste ! Gelukkig was er geen tegemoetkomend verkeer want daar was geen draaiboek voor. Eenmaal aangekomen bij de lodge was een welverdiend applaus op zijn plaats voor onze chauffeur die de klus prima had geklaard.
Morgen het regenwoud verkennen, we zijn benieuwd.

• 26 Juli 2015 - 19:35

Ria Nijenhuis:

Hoi globetrotters in Sri Lanka,

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het beleven. Wij genieten van jullie reisverslagen.
    Wij krijgen zo ook een indruk van het prachtige land.
    Wat boffen jullie met zo'n leuke gids en chauffeur.
    Ik kan me voorstellen hoe jullie samen in de bus zitten te zingen. Dat deden wij ook op onze reis naar Zuid Afrika met de kegelclub. Wij hadden toen ook zo'n gezellige gids.

Hier valt ook wat te beleven. De zwaarste zomerstorm in honderd jaar is over Nederland getrokken, met aan de kust windkracht 10 met zware windstoten. Veel bomen in heel Nederland omver. Autowegen geblokkeerd. Treinen liepen niet meer.
    Gelukkig staan alle bomen in de Mimosalaan nog overeind.
    Ik heb eeen nachtje met Stephanie in de tent in de tuin geslapen en Gerhard met Berend.
    De rust is nu weergekeerd.
    Isthuthi voor de mooie reisverslagen. Wij wensen jullie nog fijne dagen en een goede terugreis.

Groetjes, Ria en Gerhard

• 27 Juli 2015 - 16:17

Familie De Roij:

Ha Ria en Gerhard , bedankt voor jullie leuk berichtje! Nog twee dagen aan zee en dan zit het er weer op . We hebben enorm genoten met z'n allen van dit prachtige land . Liefs van ons allemaal