De eerste dag - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Familie Roij - WaarBenJij.nu De eerste dag - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Familie Roij - WaarBenJij.nu

De eerste dag

Door: Jan Anne en Sanne

Blijf op de hoogte en volg Familie

14 Juli 2015 | Sri Lanka, Habarana

Hoooooi allemaal,

Op dit moment rijden we in onze geweldige grote 20 persoons bus op weg naar Habarana. Het typen valt niet altijd mee want er zit nog wel eens een hobbeltje in de weg, of er ligt een kokosnoot ergens, de weg wordt gerepareerd of er schiet ineens een de inmiddels bekende driewieler voor de bus. De strepen op de weg hebben ook weinig functie meer, iedereen rijdt gewoon waar hij/zij zin in heeft. Heeeel zelden wordt trouwens de claxon gebruikt en als je de weg op wilt dan doe je dat gewoon, ongeacht of er net een vrachtwagen aankomt!

Na een vroeg ontbijtje(half 8) stapten we in de bus en vervolgden we een hele mooie weg langs talloze palmbomen, enorm veel eet kraampjes, rijstplantages en gekke kleine winkeltjes. Onderweg hebben we lekkere ramboetans gekocht (zie de tropische vrucht op de foto). De durians(hele sterk ruikende vruchten) hebben we maar laten liggen, ondanks dat deze vruchten wel de King of Fruits worden genoemd en zelfs kanker en diabetes schijnen te bestrijden!

Onderweg vertelde Tuscha ons van alles over Sri Lanka. Scholen zijn hier gratis en verplicht van 5-16 jaar en ook de gezondheidszorg is hier gratis! Zelfs ook voor de toeristen (dus Anne-Sjoerd: die zorgpas was sowieso niet nodig! X Jan Anne). Om dit te betalen vraagt de overheid bijvoorbeeld wel 300% aan belasting op voertuigen. Een nieuwe auto hier kost dus wel wat geld!

Na dik 2 uur in de bus kwamen we aan in Pinnawela bij de Orphan Elephant center. Dombo hebben we niet gespot want Aziatische olifanten hebben wat kleinere oren! Daarnaast zijn ze sowieso een stuk kleiner dan de Afrikaanse variant. Wees olifantjes en gehandicapte olifantjes worden hier opgevangen en gaan elke dag 4 uur naar de rivier om verkoeling te zoeken. Om van het centrum naar de rivier te komen ging de sirene aan en werd de winkelstraat ineens een snelweg voor olifanten. En wij maar klagen over fietsen in de stad!

Na de olifanten vervolgde de reis zich richting de lunch, dit was ongeveer een
uur rijden. Om de tijd te doden werd een gezamenlijk dutje ingezet(de buschauffeur niet meegerekend). Onderweg stopten wij nog bij een lokaal sigarettenassemblagefabriekje, waar wij wat uitleg kregen over de sigaretten. Voor de rokers onder onze lezers, vertrek vooral richting Sri Lanka, een sigaret kost op de kop af twee eurocenten. Mocht dit nu toch nog boven het budget liggen, dan kunt u altijd nog plaatsnemen in een file, waar ook de nodige rook voorbijkomt. De vrouw bij de fabriek bleek ook fan bij uitstek, althans zo lazen wij af aan haar gebit, waar welgeteld nog drie tanden in verbleven.

Na een rustieke lunch bij een idyllisch tentje aan het water vervolgden wij onze reis richting het hotel. Voor de tweede maal deze dag kwamen we vast te staan in een file, maar om optimistisch te blijven, het uitzicht was wel erg mooi(zie foto)

Chaaya village kregen we allemaal een eigen huisje in een weelderige tuin. Maar eerst zwemmen natuurlijk. Om 20.00 uur stond een wel zeer uitgebreid buffet op ons te wachten. Van alles wat , diverse voorgerechtjes , rotti ( soort gevulde pannenkoekjes), vlees , vis etc. Er was ook een hele sri lankaanse hoek; daar wilde Derk de tweede ronde wel even van gaan genieten. Heel stoer stak hij een heel pepertje in een keer in zijn mond. Dat doet ie dus nooit meer! Zijn gezicht begon ietwat te verkleuren waarna hij ook tranen in zijn ogen kreeg. De halve liter bier hielp niet , maar het ijs en het chocolade toetje Bleken het wondermiddel te zijn. Na het eten volop gelachen met 30 seconds buiten op het terras bij 30 C.

• 14 Juli 2015 - 18:39

Bernard & Ingrid:

We hebben nog zo gezegd tegen Derek, " blijf van de pepertjes af" ....